PENDAHULUAN
Seorang hamba Allah mengemukakan persoalan di bawah :
“Assalamualaikum..saya ada 1 persoalan setelah membaca
soal jawab ustaz di atas. Ustaz ada menyatakan "Imam al-Ghazali dalam
kitabnya al-Munqiz min adh-Dhalal MENGKAFIRKAN Socrates, Plato dan Aristotle
serta umat Islam yang mengikut mereka seperti Ibnu Sina dan al-Farabi."
Berdasarkan kenyataan tersebut, adakah ini bermakna sarjana Islam yang terkenal
dalam dunia Islam seperti Ibnu Sina dan al-Farabi adalah dari golongan
orang-orang bukn Islam keraan mereka mengikut Socrates, Plato dan Aristotle?
Atau mereka hanya mengikut dari segi pndangan ilmu tetapi tetap seorang Islam?
Boleh ustaz perjelaskan pada saya...?
(*Artikel ini boleh dibaca dalam Bahasa Melayu
Indonesia... di bahagian bawah. Sesi soal jawab dna jawapannya juga ada di
bawah)
SIAPAKAH AHLI-AHLI FALSAFAH?
Golongan ahli falsafah ialah orang-orang yang mendakwa
mereka ialah golongan ahli logik dan membawa pendalilan secara logik. Mereka
terdiri daripada beberapa golongan, tetapi dalam kitab Al-Munqiz min
Adh-Dhalal, Imam Al-Ghazali membahagikan kesemuanya kepada 3 golongan iaitu:
1.
Dahriyyun
2.
Tabi’iyyun
3.
Ilahiyyun
Dalam golongan manakah Ibnu Sina dan Al-Farabi? Mari kita
mengenali setiap golongan terlebih dahulu.
Dahriyyun
Mereka menafikan kewujudan Tuhan. Mereka percaya alam ini
terjadi dengan sendirinya. Imam Al-Ghazali menyatakan mereka sebagai zindik.
Maksudnya mereka bukan Islam.
Tabi’iyyun
Banyak mengkaji tentang manusia, haiwan dan
tumbuh-tumbuhan. Hasil kajian mereka menunjukkan adanya Pencipta kerana segala
ciptaan itu dijadikan begitu sempurna. Maksudnya mereka yakin kewujudan Tuhan.
Namun begitu mereka menafikan kebangkitan semula, hari akhirat, syurga, neraka,
Padang Mahsyar, hisab dan lain-lain. Mereka juga menolak konsep pahala dan
dosa. Bagi mereka tidak ada pahala dan dosa. Oleh itu mereka menjadi hamba
kepada hawa nafsu. Golongan ini juga disebut zindik. Mereka bukan Islam.
Ilahiyyun
Antara bidang yang dikuasai danq dikaji oleh golongan ini
ialah matematik, kejuruteraan, geografi, biologi, keTuhanan, politik, akhlak
dan mantiq (logik). Mereka percaya akan kewujudan Tuhan.
Antara tokoh golongan ini ialah Socrates, muridnya Plato,
dan murid Plato iaitu Aristotle. Namun kaum Ilahiyyun ini terpecah pula kepada
2 puak. Menurut Imam Al-Ghazali, Aristotle tidak menerima pendapat Plato dan
Socrates, malah Aristotle menganggap mereka berdua tidak bersih dan masih kekal
dalam kekufuran dan bid’ah.
DI MANA IBNU SINA DAN AL-FARABI?
Di mana Ibnu Sina dan Al-Farabi? Mereka berada dalam
kelompok ketiga kerana merekalah yang paling banyak mencedok ilmu-ilmu Aristotle.
Jadi lanjutan tulisan ini akan dijuruskan kepada kaum Ilahiyyun sahaja.
Kata Imam Al-Ghazali : “...maka sewajarnyalah mereka
(Socrates, Plato, Aristotle dan para pengikut ajaran mereka) itu dianggap
kafir, dan juga mengkafirkan pengikut-pengikut mereka dalam kalangan ahli
falsafah Islam seperti Ibnu Sina, Al-Farabi dan orang-orang seperti mereka.”
APAKAH YANG DIKAFIRKAN OLEH AL-GHAZALI?
Adakah Imam Al-Ghazali mengkufurkan keseluruhan pegangan
kaum Ilahiyyun? Tentunya tidak. Beliau hanya menolak perkara-perkara yang salah
dan yang melemahkan sahaja. Terdapat 20 perkara asas dalam pegangan kaum ini
yang ditolak oleh Imam Al-Ghazali. Pembahagiannya adalah seperti berikut :
1.
3 perkara yang wajib dikufurkan.
2.
17 perkara yang dibid’ahkan.
Pengisian kita selanjutnya akan tertumpu kepada 3 perkara
yang wajib dikafirkan sahaja, agar menepati kehendak soalan (iaitu tentang
‘kafir’).
Pertama – Tentang alam akhirat. Golongan ini
percaya yang jasad tidak akan dihimpun semula dengan ruh selepas kematian.
Kenikmatan syurga dan keazaban neraka itu juga bersifat rohani, bukan jasmani.
Sedangkan menurut ajaran agama Islam, jasad kita akan berhimpun semula dengan
ruh di akhirat nanti, dan syurga neraka itu dialami oleh rohani dan jasmani.
Kedua – Tuhan hanya mengetahui perkara-perkara
yang bersifat umum, dan tidak mengetahui perkara-perkara yang kecil-kecil. Hal
ini juga berbeza dengan pegangan umat Islam iaitu Tuhan Maha Mengetahui segala
perkara.
“Tidak ada yang tersembunyi bagi-Nya sekalipun
sebesar zarah, baik yang di langit mahupun yang di bumi, yang lebih kecil
daripada itu ataupun yang lebih besar.” (Saba’ : 3)
Ketiga – Mereka percaya alam ini qadim. Maksudnya
alam ini sudah sedia ada sebagaimana Tuhan yang sudah sedia ada sejak azali.
Unsur-unsur awal yang menjadikan alam ini sudah sedia ada bersama-sama Tuhan.
Tuhan bukanlah Pencipta segala sesuatu kerana ada benda yang tidak diciptakan
oleh Tuhan tetapi benda itu sudah sedia wujud.
Keyakinan umat Islam tentunya berbeza. Kita percaya alam
ini baharu. Pada asalnya ia tidak ada, yang ada hanyalah Tuhan. Selepas Tuhan
menciptakan alam ini, barulah alam ini wujud. Alam tidak qadim. Yang qadim
hanyalah Allah. Tuhan menciptakan segala sesuatu termasuklah alam ini.
“Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan
haq.” (Al-An’am : 73)
“Dialah yang awal, dan yang akhir, yang zahir, yang
batin.” (Al-Hadid : 3)
Inilah tiga perkara yang dikufurkan oleh Imam Al-Ghazali.
Adakah dengan menolak 3 perkara di atas, menjadikan seseorang itu bukan Islam?
.......
ADAKAH IBNU SINA DAN AL-FARABI MUSLIM?
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan. Adakah Ibnu
Sina dan Al-Farabi (atau sesiapa sahaja) masih dikira Islam ataupun sudah bukan
Islam (ketika mereka berpegang dengan 3 perkara di atas SAHAJA, sekiranya
selepas itu mereka mengubah pendirian mereka sebelum meninggal dunia tanpa kita
ketahui, tidaklah termasuk dalam perbincangan kita hari ini)?
Semua orang ada pandangan tersendiri. Anda sendiri cuba
buat penilaian. Seandainya ada seseorang yang meyakini 3 perkara di atas, dia
masih Islam atau bukan? Contohnya orang itu menyebutkan (dan meyakini) bahawa :
1.
“Selepas kita mati nanti, jasad kita akan hancur dan lenyap. Di
akhirat nanti, yang dibangkitkan hanyalah ruh. Ruh itulah yang akan masuk
syurga ataupun neraka.”
2.
“Bukan semua perkara Allah tahu! Ada perkara-perkara yang Allah
tidak tahu. Dia tidak Maha Mengetahui. Tidak ada suatu apa pun yang bersifat
Maha Mengetahui.”
3.
“Alam ini bukan Allah yang buat. Ia sudah siap-siap ada. Bukan
semua benda Allah cipta. Ada benda yang Allah tidak cipta.”
Bagaimana? .......
HUJAH-HUJAH KEMUSLIMAN MEREKA
Ibnu Sina dan Al-Farabi masih dalam kalangan orang-orang
Islam. Antara hujah-hujahnya :
Pertama – Sefaham kita mereka mengakui dan
meyakini Dua Kalimah Syahadah sehinggalah ke hari mati mereka. WaAllahua’lam.
Kedua – Kita digalakkan berpegang dengan saranan
mendahulukan sangka baik berbanding sangka buruk selagi ada ruang yang sesuai
untuk bersangka baik.
Ketiga – Standard penggredan Imam Al-Ghazali
biasanya lebih tinggi daripada standard penggredan professor-profesor lain.
Contohnya, jika gred A memerlukan markah 80% pada pandangan ulama lain, gred A
pada Imam Al-Ghazali mungkin 85%. Jadi “kufur” pada Imam Al-Ghazali tidak
semestinya membawa maksud seseorang itu telah terkeluar daripada agama Islam.
Dalam kitab Ihya’ ‘Ulumiddin, Imam Al-Ghazali mengatakan
ilmu-ilmu jalan ke akhirat itu ialah ilmu mukasyafah dan ilmu mu’ammalah. Jika
kita belajar ilmu hadith dan ilmu fiqh sekalipun, masih belum dikira sebagai
ilmu-ilmu jalan ke akhirat walaupun kedua-duanya bersangkutan dengan akhirat
juga. Hal ini menunjukkan standard penggredan Imam Al-Ghazali yang tinggi.
Keempat – Ibnu Sina dan Al-Farabi kekal beribadah,
iaitu mengerjakan syariat Nabi Muhammad saw sehinggalah ke akhir hayat mereka.
Kegemaran Ibnu Sina meminum arak untuk dapatkan “feel” dan berubat tidaklah
menjadikan dia seorang bukan Islam.
Al-Ghazali menulis dalam Al-Munqiz :
Tetapi apabila ditanya : “Mengapa kamu minum arak?”
Lantas ia (ahli falsafah) menjawab : “Dilarang minum arak
itu kerana dikhuatiri membangkitkan perseteruan dan permusuhan. Tetapi aku
dengan kebijaksanaanku dapat menghindarkan perkara tersebut. Sebaliknya aku
bertujuan mempertajamkan lagi fikiranku.”
“Sehinggakan Ibnu Sina sendiri telah menulis wasiatnya
yang dia telah berjanji dengan Allah tentang perkara-perkara tersebut. Dia
membesarkan hukum-hukum syara’, tidak mencuaikan ibadat-ibadat keagamaan. Dia
minum arak sebagai ubat dan bukannya untuk berseronok-seronok. Bahkan semasa
kemuncak keimanannya dan sentiasa beribadat, dia tetap meminum arak dengan
tujuan untuk berubat.”
Jelasnya Ibnu Sina menghalalkan arak bagi sesiapa yang
mampu mengawal diri, lebih-lebih lagi jika arak itu membantu menguatkan
pemikiran. Hal ini jelas bertentangan dengan ajaran agama Islam.
HUJAH-HUJAH KETIDAKMUSLIMAN MEREKA
Bagaimana dengan pandangan yang mengatakan Ibnu Sina dan
Al-Farabi bukan Islam lagi? Saya tidak nafikan hujah-hujah golongan ini juga
bagus-bagus.
Pertama - Allah yang disembah oleh umat Islam
ialah Dia Yang Maha Mengetahui. Mustahil Allah tidak Maha Mengetahui. Apabila
golongan ini menyembah sesuatu yang tidak maha mengetahui, maksudnya mereka
sudah menyembah ataupun tersembah selain Allah. Menyembah selain daripada Allah
sebagai Tuhan, tentunya menjadikan mereka bukan Islam lagi.
Kedua – Allah yang disembah oleh umat Islam ialah
Pencipta seluruh alam makhluk. Apabila golongan ini menyembah sesuatu yang
tidak menciptakan segala perkara, maka sebenarnya mereka sedang menyembah
selain Allah. Berabdi kepada selain Allah tentunya bukan Islam lagi.
Ketiga – Allah yang disembah oleh umat Islam
bersifat qadim, dan hanya Dia sahaja yang qadim. Jika kita beri’tiqad bahawa
ada sesuatu yang lain yang turut sama bersifat qadim, turut sama sedia ada
sejak azali, hal ini sudah bertentangan dengan i’tiqad Ahli Sunnah wal Jamaah.
Maksudnya Tuhan sudah ada saingan sejak azali. Tuhan tidak bersendirian. Tuhan
tidak Esa. Tuhan yang sebegitu tidaklah bertepatan dengan Allah SWT yang
disembah oleh umat Islam. Tuhan sebegitu sudah ada yang setara dengannya dari
segi keazalian.
“Dan tidak ada suatu apa pun yang setanding
dengan-Nya.” (Al-Ikhlas : 4)
Keempat – Dalam kitab Lisanul Mizan, Syeikh Ibnu
Hajar al-Asqalani mengatakan para ulama pada zaman Ibnu Sina dan Al-Farabi
menghukum mereka sebagai kafir.
KESIMPULAN
Ibnu Sina dan Al-Farabi masih dalam agama Islam ataupun
tidak, yang pastinya kita jangan sesekali menerima pegangan-pegangan mereka
yang nyata salah di sisi agama Islam, sebagaimana yang dinyatakan di atas tadi.
Abu Zulfiqar
No comments:
Post a Comment