1. Tidak disyariatkan untuk
memacak ranting atau pokok, menabur bunga, menjiruskan air dan memacak payung
diatas kubur.
Terdapat hadis dari Ja’far bin Muhammad yang meriwayatkan dari
bapanya yang menceritakan; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah menyiram air ke atas
kubur anaknya Ibrahim” (HR Imam as-Syafi’ie dan al-Baihaqi). Berdasarkan hadis
ini sebahagian ulamak –termasuk Imam Syafi’ie dan Imam Abu Hanifah-
berpandangan; disunatkan menyiram air ke atas kubur setelah mengkebumikan
jenazah. Namun menurut ulamak-ulamak hadis; hadis di atas adalah dhaif dan juga
“mursal”.
Berkata Imam an-Nawawi dalam kitabnya al-Majmu’; “Adapun hadis kubur Ibrahim
(anak Nabi s.a.w.) dan siraman air ke atasnya (oleh Nabi s.a.w.), hadis itu
diriwayatkan oleh Imam as-Syafi’ie dan al-Baihaqi dengan isnad (yakni jalan
periwayatan) yang dhaif” (al-Majmu’, 5/258).
Hadis mursal bermaksud hadis yang terputus sanadnya di antara
Tabi’in dan Nabi s.a.w., yakni diriwayatkan terus oleh Tabi’in dari Nabi s.a.w.
tanpa melalui sahabat.
Tidak disyariatkan menaruh pelepah kayu dan kembang diatas kubur.
Adapun hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan lain-lain dari Ibnu Abbas :
"Bahawa Nabi saw lewat pada dua buah kubur,maka sabdanya :
"Kedua mereka sedang disiksa, padahal mereka disiksa itu bukanlah kerana
melakukan dosa besar. Adapun orang ini, sebabnya ialah keana ia biasa tidak
bersuci habis kencing, sedang orang ini suka mengadu domba."
Kemudia Nabi saw meminta sebuah pelepah korma lalu dibelahnya dua,
kemudian yang sebelahnya di tanamkannya pada satu kubur , dan yang sebelah lagi
pada kubur yang lain , serta sabdanya :"Moga-moga kedua mereka diberi
keringanan, selama pelepah ini belum kering. "
Banyak orang salah dalam memahami hadis diatas, dan menjadikannya
hujah untuk membenarkan menaburkan bunga diatas kubur. Ini pemahaman yang
keliru, kerana menaburkan pelepah kurma untuk meringankan dosa adalah amalan
khusus untuk nabi saw sebagai mukjizat. Jika menaburkan pelepah kurma adalah
sunnah Nabi saw yang harus diikuti, tentulah telah diamalkan oleh para sahabat
Nabi saw.
Maka penjelasan oleh Khatabi sebagai berikut : " Mengenai
ditanamkannya belahan pucuk korma itu oleh
Nabi saw , dan sabdanya : moga-moga
kedua mereka diberi keringanan selama
pelepah ini belum kering, itu merupakan pengambilan berkah atas amal dan doa Nabi saw agar mereka
mendapat keringanan, dan seolah-olah beliau membatasi diberinya keringanan itu selama pelepah korma
masih basah, dan bukan berarti pelepah yang basah mempunyai keistimewaan khusus
yang tidak terdapat pada pelepah kering. Dan orang-orang awam dikebanyakan
negeri biasa menghampari kuburan keluarga
mereka dengan daun-daun korma. Menurut pendapatku , mereka melakukan itu tanpa
adanya keterangan yang sah.
Apa yang dikatakan Khatabi itu benar adanya, dan inilah yang di
pegang oleh para sahabat Nabi saw , kerana tak seorangpun diantara mereka menurut riwayat yang menaruh
pelepah korma maupun menaburkan
bunga-bunga di kubur.
2. Dilarang duduk di atas
kubur dan dibuat binaan berdasarkan hadis Jabir r.a :
- Maksudnya : Nabi s.a.w melarang kubur disapu kapur putih,
diduduki dan dibuat binaan di atasnya. HR Muslim.
- Dari Abu hurairah
bahawa Rasulullah saw bersabda :
Lebih baik jika seseorang diantaramu duduk diatas bara panas hingga membakar pakaiannya dan tembus
kulitnya, dari pada ia duduk diatas kubur. HR Ahmad,muslim, Abu daud, Nasai,
Ibnu Majah.
3. Dilarang menembok kubur dan
memberinya tulisan.
- "Rasulullah saw telah
melarang menembok kubur, mendudukinya dan membuat bangunan diatasnya" (
Diriwayatkan oleh Ahmad, Muslim, Nasai, Abu Daud, danjuga Tirmidzi yang
menyatakan sahnya dengan kata-kata berikut : " Rasulullah saw telah
melarang menembok kubur , membuat tulisannya padanya, membuat bengunan diatas
kubur, menambahnya, menginjaknya. " Sedang kata-kata dari Nasai berbunyi
sebagai berikut : " Membuat bangunan diatas kubur, menambahnya,
menemboknya dan menulisinya." ) Dan menembok maksudnya adalah melabur
dengan adukan semen.
Untuk perkara tentang menulis nama di batu nisan: Jika batu diatas
kubur sebagai tanda tidak sampai kepada maksudnya iaitu agar kubur itu dikenal/
diketahui, disebabkan banyaknya persamaan dengan batu-batu kubur yang lain
serta mengelirukan dimanakah kubur yang hendak diziarahi, maka dalam keadaan
demikian dibolehkan menulis nama.
Sheikh Nasyiruddin Al-Albani secara pribadi didalam komentar
terhadap qias meletakkan batu diatas kubur Uthman bin Mazh'un sebagai cara
menghalalkan penulisan nama diatas kubur sebagai suatu qiyas yang jauh dari
kebenaran. Kata beliau lagi : “Jika adanya batu tidak mencapai sasaran seperti
apa yang Nabi saw letakkan batu keatas kubur iaitu untuk agar dikenali kubur
tersebut, dan itu disebabkan kerana
banyaknya kubur (semisalnya), dan banyaknya batu (yang serupa)! Maka didalam keadaan demikian dibenarkan menulis NAMA dengan kadar untuk bermatlamatkan apa yang disebut diatas (untuk dikenali)". - Ahkam Al-Janaaiz, 263.
banyaknya kubur (semisalnya), dan banyaknya batu (yang serupa)! Maka didalam keadaan demikian dibenarkan menulis NAMA dengan kadar untuk bermatlamatkan apa yang disebut diatas (untuk dikenali)". - Ahkam Al-Janaaiz, 263.
4. Kubur bukan tempat
membaca al-Quran.
- Berdasarkan hadis yang
bermaksud :
Janganlah kamu jadikan rumah-rumah kamu seperti kubur, kerana
sesungguhnya syaitan lari bertempiaran dari rumah yang dibaca didalamnya surah al-Baqarah. HR Muslim dan Tirmidzi.
Hadis ini menunjukkan kubur bukanlah tempat untuk membaca al-Quran
dan al-Quran tempat bacaannya adalah dirumah.
- Dari Ibnu Umar ra. berkata
: Rasulullah saw bersabda : " Jadikanlah rumah-rumah untuk tempat solatmu
dan jangan jadikan rumah-rumah sebagai
kuburan" HR Bukhari , Muslim.
Sebahagian masyarakat ada yang membaca al-Quran, berdzikir dan
bertahlil. Selanjutnya menghadiahkan pahala bacaan tersebut kepada si mati.
Amalan ini tidak disunnahkan, dan pengiriman pahala bacaan quran tidak sampai
ke si mati. Diantara pendapat ulama tentang ini :
- Imam syafi'i berpendapat bahawa pahala bacaan Quran yang
dikirimkan kepada orang yang sudah
meninggal tidak sampai kepadanya. Berdasarkan ayat ini yang bermaksud
:"Dan sesungguhnya seorang manusia tiada memperoleh kecuali apa yang telah
diusahakannya." An-Najm ayat 39. Dan hadis yang mengatakan maksudnya :
" Apabila manusia meninggal, terputuslah seumber amalannya kecuali 3
sahaja, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan doa anak yang soleh.
- Berkata Imam Nawawi dalam mensyarahkan hadis diatas, "
adapun bacaan al-Quran serta solat dan mengirimkan pahalanya kepada orang yang
sudah mati, tidak akan sampai kepadanya". Imam nawawi mengulangi beberapa
kali dalam berbagai tempat didalam syarah sahih muslim.
Sebahagian masyarakat mengambil hujah sunnahnya membaca qur an di
atas kubur karena merujuk kepada hadis yang lemah, seperti hadis yang
diriwayatkan oleh Mubassyir dari pada Abdul Rahman bin al-ala’ bin al- lajlaj
dari bapanya :
“ Bahawasanya dia ( bapa ) berwasiat apabila dia meninggal dan
setelah dia ditanam agar dibacakan disisi kepalanya permulaan surah al-Baqarah
dan penutupnya.”
Didalam hadis diatas terdapat perawi ( orang yang meriwayatkan
hadis ) bernama Abdul Rahman bin al-‘ala’ bin al-Lajlaj dimana perawi ini merupakan
seorang yagn tergolong dikalangan perawi yang majhul ( tidak dikenali ),
seperti yang disebut oleh al-Imam al- Zahabi sewaktu menceritakan biodata
perawi ini dalam kitabnya Mizanul I’tidal ( 2/574, no. 4925 ). Menurut beliau :
“ Tiada seorangpun yang meriwayatkan daripadanya kecuali Mubassyir bin Ismail
al-Halabi.”
Hadis yang didalamnya terdapat perawi yang majhul ( tidak dikenali
) dihukum oleh ulama hadis seperti al-Albani sebagai dhaif (lemah ). Ia tidak
boleh dijadikan hujah dalam hukum-hakam syarak. ( Rujuk Ahkam al-Janaiz, karya
al-Albani, ms 244 )
Jadi sangat jelas dari huraian diatas bahawa amalan saat menziarahi
kubur adalah memberi salam kepada ahli kubur dan berdoa untuk diri dan ahli
kubur, serta mengambil pengajaran dan menginsafi diri.
5. Dilarang mentalqinkan
mayat selepas pengebumian.
Mentalqinkan mayat diatas kubur tidak disyariatkan oleh agama, dan
tidak di contohkan oleh Rasulullah saw serta tidak diamalkan oleh para
sahabatnya. Hadis dibawah ini selalu dijadikan hujah dalam bab talqin, tetapi
hadis tersebut lemah. Selain itu talqin selepas jenazah di makamkan tidak
dilakukan oleh satupun para sahabat Rasulullah s.a.w. Jika amalan talqin itu
benar, tentu para sahabat nabi saw telah melakukannya.
Diriwiyatkan oleh Thabrani dari Abu Umamah,katanya : " Jika
salah seorang diantara saudaramu meninggal dunia, dan kuburnya telah
diratakan,maka hendaklah salah seorang diantaramu berdiri dekat kepala kubur
itu dan mengatakan :"Hai Anu anak si Anu, kerana ia sebenarnya ia
mendengar nya tapi tidak dapat menyahutnya. Lalu hendaklah di panggilnya lagi:
" Hai Anu anak si Anu", maka mayat itu akan duduk lurus. Lalu
dipanggilnya lagi : "Hai Anu anak si Anu", maka ia akanmenjawab:
"Ajarilah kami ini ". hanya kamu tidak menyadarinya. Maka hendaklah
di ajarinya : " Ingatlah apa yang kau bawa sebagai bekal tatkala meninggal
dunia ini, yaitu mengakui bahawa Tiada
sesembahan yang haq melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu hamba dan
utusanNya, dan bahawa engkau telah ridha Allah sebagai Tuhan, islam sebagai
agama,Muhammad sebagai Nabi dan Quran sebagai imam."
Maka Munkar dan Nakir akan saling memegang tangan sahabatnya dan
mengatakan : "Ayulah kita berangkat, apa perlunya kita menunggu orang yang
di ajari jawabannya yang benar ini. Seorang lelaki bertanya : "Ya Rasulullah , bagaimana kalau
ibunya tidak dikenal?" Ujarnya : " Hubungkan sahaja dengan neneknya
Hawa dan katakan : " Hai Anu anak si Hawa"
Dalan sanadnya terdapat "Ashim bin Abdullah seorang yang lemah
dan berkata Haritsani setelah
mengemukakan hadis tersebut bahawa pada sanadnya terdapat orang yang tidak dikenal.
Hadis itu dhaif / lemah. ( Lihat kitab Al-Irwa' 753. )
Dan berkata Nawawi didalam
kitab Al-Majmu' ( 304/5) dan Al 'Iraqi didalam "Takhrijul ihya'
(420/4) mengatakan sanadnya lemah. (
Lihat kitab Almausuu'ah alfiqhiyyah al
muyassarah fii alkitab wa assunnah al
muthaharah, Jilid 4, Ms 182, oleh Husein bin
'audah al 'awaysyah. )
Ibnu Qayyim rahimahullah setelah membawakan hadis berkenaan talqin, riwayat al-Tabrani
daripada hadis Abu Umamah berkata :
Maka hadis tidak shahih marfu’nya (
rujuk kitab Zaadul Ma’ad oleh Ibnu al-Qayyim al-Jawziyah, jilid I, ms: 523. ).
Al-Haisami juga menyebutkan hadis talqin didalam bukunya Majma
al-Zawaid. Beliau berkata : Hadis tersebut diriwayatkan oleh al-Tabrani dalam
bukunya al-Kabir ( Mu’jam al-Kabir ). Dalam sanadnya terdapat beberapa orang
perawi yang saya tidak mengetahui mereka ( majhul ). Dan al-Hafiz Ibnu Hajar
dalam bukunya Amali al-Azkar setelah mentakhrijkan hadis tersebut berkata : Apa
yang telah dinyatakan oleh Ibnu Ajlaan dalam buku al-Futuhaat al-Rabbaniyah
iaitu : hadis gharib. Sanad hadisnya
dari dua jalan. Kedua-duanya sangat lemah.
Sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Rasulullah saw, dan para
sahabat tidak ada yang melakukan talqin kepada mayat di selepas jenazah
dimakamkan.
6. Dilarang mencaci mayat.
- Diriwayatkan dari Aisyah ra. oleh Bukhari bahawa Rasulullah saw.
Bersabda : " Janganlah kamu mencaci orang yang telah meninggal, kerana
mereka telah sampai kepada apa yang mereka telah lakukan"
7. Dilarang mengadakan
kenduri arwah.
No comments:
Post a Comment